Probabil multi colegi imi vor da dreptate atunci cand voi afirma ca putine bucurii/satisfactii sunt mai mari pentru un pasionat de orlogerie decat aceea de a purta un ceas vintage la mana ! De aceea nu trebuie sa va mire ca ideea acestui subiect mi-a fost data de nenumaratele intrebari de pe forum legate de ceasurile moderne/noi de genul Fossil, Guess, Police, Timex….si asa mai departe, care in viziunea mea, ofera extrem de putin pentru banii platiti pe ele!
Inspirat – ca limita financiara – de topicul ceasului de 500 de lei, m-am inarmat asadar cu multa rabdare, ceva banuti, gugalu’ deschis si am pornit la drum, pentru a afla ce ofera piata de profil din Romania in acest palier.
Cateva extrase din caietul de sarcini : evident functional si intr-o stare cat mai apropiata de cea originala incluzand carcasa, mecanismul, cadranul, cristalul, indicatoarele, coronita si eventual bratara ! Brandul vizat este unul cu care nu am mai avut treaba de ani de zile, si anume SEIKO, si nu oricare, ci 5 in mod special – generatiile 1970 ale acestor modele starnind inca pasiuni aprinse printre anumiti colectionari . Din amintiri, mi-am ales si masina – 6119 A,B sau C cu 21 de rubine, considerat de multi unul dintre cele mai reusite/fiabile/rezistente mecanisme de buget construite vreodata de Seiko.
Dupa ore bune de cautat, am gasit exact ceea ce vroiam : un ceas maricel, cu bezel intern rotativ, in stare foarte buna, cu carcasa SS - comuna la Seiko in acei ani, si in buget. Sa vedem asadar ce a iesit :
Seiko 5 Sports WR70 6119 – 6023 seria 260491 deci probabil produs in 1972 in….Japonia.
Carcasa relativ masiva 38/40mm este desigur din otel inox, cu o forma oarecum elaborata, alternand suprafetele lucios/mat si – parerea mea – debordand de personalitate. Coronita este ‘ingropata’, pe pozitia 0 invarte bezelul interior, setarea rapida a datei se face prin apasare iar ora se regleaza de pe pozitia 1.
Cadranul e vesel - sobru, frumos si corect desenat, inscriptia ‘sports’ cu albastru si secundarul rosu adaugand oarecum o nota sugubat/sportiva intregului ansamblu. Ceva zgarieturi pe Hardlex, vizibile cu lupa, probabil pot fi scoase dupa o polishare sumara.
Mecanismul este un 6119 C, curat si fara urme de inundatie sau abuz, care scapa constant cam 30s/zi pe plus, situatie usor de remediat la ceasornicar sau, de ce nu, acasa, cu foarte multa atentie si rabdare – desi la aceasta abatere, ceasul produs acum mai bine de 40 de ani pare in parametri. Desigur, cat mai curand posibil si indiferent de cat de bine va functiona, aceasta masina merita o revizie.
Nu sunt convins ca bratara, desi potrivita perfect cu nuanta carcasei si semnata pe clasp, este cea de prima echipare. Important ar fi ca, desi din tabla, aceasta nu lasa impresia de ieftin pe care o transmit cele moderne, se inchide foarte bine si completeaza armonios restul ansamblului.
Pe mana, ceasul se aseaza foarte bine, debordeaza de personalitate, nu e nici greu nici usor iar cadranul se dovedeste a fi foarte lizibil pe orice fel de vreme sau lumina. Un plus pentru substanta fluorescenta care, si dupa atatia ani se chinuie sa lumineze putin – nu-i iese prea grozav, dar efortul e de apreciat
Multumesc daca ati citit ! Invit in acelasi timp si alti colegi, mai vechi sau mai noi, sa povesteasca despre ceasurile lor vintage, cu speranta ca vom da de gandit putin acelora care-si exercita dreptul constitutional de a plati fara sa clipeasca pentru brandurile noi enumerate de mine la inceputul prezentarii.
P.S. Si pentru ca acest tort trebuia sa aiba si o cireasa, la cateva zile a aparut si un donator – paza buna, nu ? – intr-o stare destul de proasta si cu indicatoare din alt film, dar cu ADN-ul potrivit pentru un eventual transplant.